Category: Parenting

5 Tips in Choosing The Right Mobile Apps For Your Kids

In this era of technology almost all kids are attracted to the gadgets, and my 15 months old baby included. She’s seen her mom and dad’s working in front of their laptops, so no wonder if she, to some degree, can already use iPhone, iPad, and even laptop. To be honest, we are not anti-gadget kind of parents, so we don’t try to stay our baby away from those devices, as long as she is within the fair use limit. Within this limit, the gadget can be beneficial to us all, both parents and the kid, and that’s why I had discussion with hubby about downloading mobile apps that are safe for our kiddo, ones that suit her age and, after a lengthy research, we decided to install KidloLand. KidloLand has winning the Mom’s Choice Gold Award, it also conforms with our predefined 5 criteria, which are:

  1. No advertisements. I used to play nursery rhymes which are scattered widely on youtube, until one day I realized that they pun ads inserts at the beginning and within the playlist. Some of the ads were about online games, and I also noticed that my baby expressed fear upon watching some of the ads, perhaps due to violence or to the suspense air brought by the background music.
  2. Can be played offline. We travel almost regularly to Dubai, which is 125 kms away from Abu Dhabi. Sitting for 1.5 hours in the car can be boring even for adults, so you can imagine how bored my baby is to sit on her baby car seat. An application playing nursery rhymes and/or playing games can help ease her boredom.
  3. Educational, and yet not boring. From my childhood memory, being educational usually means being boring, but I don’t want my baby to have that same kind of memory. We want her to keep having fun even when she is learning something, and KidloLand enables her to have just that.

    Even in nursery rhymes mode, the illustrations displayed while the song is played are clickable. Tap on birds and it starts to chip happily, or tap on the castle and it turns into box, or touch a chimney and smoke comes out of it, etc. Those additional animations keep my kid engaged with the apps instead of being a passive audience.

  4. Age appropriate. In the middle of information torrent, we don’t want her grow too quickly. We want her to play as much as she wants, and grows physically and mentally according to her age. KidloLand informs us about the age recommendation for each of its menu and sub-applications, so we can rest assured she accesses only parts that are suitable for her.
  5. Worth the money. For one month of using this application, I keep on finding new menu almost everyday. The team behind Kidloland are quite active in updating the contents. With features of more than 1000 nursery rhymes, lullabies, games, bedtime stories, activities, games and lot of other stuffs I finds it worth every cents of the 24,99 dollars I spent for this apps (subscription for 6 months) and KidloLand can be downloaded from iOS, Google Playstore, and Amazon Appstore.

Well, that are the five criteria for me to select apps for children, and how KidloLand fits them well. Yet don’t forget that no matter how good the application is, the best activity for our children is the activity engaged along with their parent.

 

 

When she isn’t baby anymore!

It just feels only yesterday when i was holding a little tiny baby girl in my arms. Today I find her a way smarter. She even knows how to ask her papa to play peek-a-boo together.


Lately, I was struck by a revelation that my dear baby wasn’t really a baby anymore ?. Every time I look at her, I see her as a big girl who is so curious and excited about something new.

Another progress happened. A few months ago, when she started feeding herself, she used to grasp her food with her whole hand and tried to shove her whole hand into her mouth. But I recently noticed she began to use her fingers to pick up specific part of the foods. From articles I read, this step has something to do with her development of fine motoric skills like writing, clumping, cutting, etc. So I should just let it happens, and not to push her to jump into the next step of feeding: using cutlery.


For another surprise, just as everyone told me it would, my baby found her voice and started saying baba. I wasn’t surprised, is her papa is her first love, right?. Her second words is mamam. I don’t exactly know, does it refer to me as her mama or it means she wants to eat in bahasa (Ind: makan). A day after, she added  her vocabulary further with words like red, juice, sayang (eng: love), apa (eng: what).

It’s trully amazing how much she has changed and developed in just 9 months. I keep on thinking of what will happen when she becomes 1 year old and starts to walking and having her own choice instead of doing everything what mama told.


One thing, though, luckily for me she still needs a lot of pamperings, always wants cuddles and hugs from me, and me alone ❤️

#babydei and Car Seat

#babydei is 8 months old and since she was  newborn, she always cried whenever I put her in the car seat. She didn’t stop crying from the time her papa started the engine until we arrived to the destination, or until I got her out of the car seat ?

I’ve talked to my husband, maybe it’s all about the car seat. I thought the fabric is not well enough for my baby or maybe it just about the straps too tightly holding her body. I’ve tried so many ways to make her enjoy the trip. From toys to baby food, you name it!

So we decided to change the rear facing car seat to the forward facing one but, again, I was so dissapointed because it didn’t get better even after she faced forward. Then, my husband had a super duper brilliant idea. He asked me to use my seat belt in passenger seat and to show #babydei that I got trapped with the straps too.

Guess what? It worked perfectly ?


Even baby learns from what parents do much more than what parents say ?.

I can understand why some children seemed nice and some were not. Actually it’s not about the children. It’s all about us, the parents. People will easily know about you by the way your child plays, talks and behaves. The ones who are treated respectfully by their parents will show respect, and vice versa.


From now on, I have to be more careful on how I behave in front of my baby #fight ??

Even if there’s nobody expects me to be a perfect mom. Everyone wants to give what best for their children, right?

Flying with #babydei

Last month, I and my family travelled into our lovely home country, Indonesia. Fun yet scary because it was my first experience of bringing baby (7 months) for flying. I couldn’t imagine, what will happen in an 8 hours of flight to Jakarta, plus 1,5 hours of flight from Jakarta  to Surabaya.

I took some notes from the trip , as maybe someday I will need it again hahaha

  1. Don’t even forget to request baby bassinet to the airline you flew with. Eventhough #babydei only used the bassinet for 1 hour of sleeping, we can make the bassinet as an additional space ?. Just put the diapers, baby toys or anything inside to get more space on your seat. Ssst, actually I got this tips from #mamamysha.
  2. Any of us have felt that weird ear-popping sensation when travelling on a plane. It’s a common, normal part of flying. This is related to pressure changes in the air space behind the eardrum. That explains why so many babies cry during the last few minutes of the flight, when the air pressure in the cabin increases as the plane prepares to take off/landing. So does #babydei. Some simple thing to reduce this effect is by taking the breastfeed/bottle milk or put a food in the baby’s mouth so she can chew to make the Eustachian tubes become unclogged.
  3. Some airlines also provide baby food that placed on a jar, but I suggest you to bring your baby’s favorite food from home. Actually, I’m not kind of mother who strictly prohibit instant food but unfortunately, my baby doesn’t like it.
  4. Long before the day, try to talk with your baby that we’re going to vacation by plane. “We can see the sea from above the sky.”, “We will be so close with the stars!”, etc. Desribe anything fun about travelling. Make her feel happy and excited too. Eventhough she doesn’t seem to really understand, trust me that she does!
  5. Spread the positive vibe! Some of passengers even help me to babysit #babydei. So I can relax a bit and enjoy the flight hahahaha ?
  6. I feel haunted when imagine how the other passengers will stare at me if my baby starts to cry outloud. With a supportive travelmate beside you, you will feel warm and more relax to handle your baby. Thank you hubby! Finally we make it ❤️

Happy travelling!

Curhatan Ibu yang anaknya abis di vaksin! 

Alhamdulillah, akhirnya kemarin #babydei dapet jadwal vaksin di Khalifa Healthcare Center. Saking deketnya sama rumah, sampe ga digantiin baju sama emaknya. Lah gimana? bobonya udah pules aja, ga tega mau ngegangguin, apalagi abis ini mau di suntik #caripembelaan.

Sebenernya saya datang ke tempat ini udah dari minggu lalu, tapi ternyata sistemnya bukan yang daftar terus langsung divaksin. Melainkan daftar dulu, dikasih jadwal, baru deh datang buat vaksin #hayatikecelebang!. Yaudah akhirnya baru kesampaian kemarin deh. Caranya juga simpel, cukup bawa buku vaksin, emirates id ama insurance card. Udah ga perlu bayar apa-apa lagi.
Btw, saya sebel sama fotonya ?. Keliatan gede buanget, padahal aslinya ga segitu lo beneran. Pak suami nih ngambilnya cepet-cepetan jadi angle-nya ga pas #alesan #gasadar2 #gigit2pager

Oiyahhh, sejak punya anak, saya jadi cari tau beberapa hal tentang vaksin. Termasuk pro dan kontra-nya. Saya dan suami sih sepakat memberikan vaksin terhadap #babydei. Pusing cin kalau kebanyakan mikir tentang teori konspirasi. Bisa-bisa bukannya mati karena vaksin, tapi justru mati gegara kekhawatiran berlebih ?. But anyway saya bukan mau bahas itu, secara eike juga bukan dokter. Lagipula tiap orang punya pilihan masing-masing, jadi saling menghargai aja deh.

Nah ini nih daftar vaksin yang diwajibkan sama pemerintah UAE, banyak banget. Ga jauh beda juga-lah ama yang di Indonesia.   Karena #babydei usianya udah 2 bulan, 10 hari jadilah kemarin divaksin Hexavalent ama PCV. Alhamdulillah papanya dapet cuti, jadi emaknya ga perlu megangin pahanya pas disuntik. Nangisnya itu loh menyayat hati, untungnya ga sampe semenit udah diem.

Tapi sedihnya, sorenya badannya demam, diminumin Adol malah disembur-sembur. Setelah kuicipin ternyata emang dominan pahit sih rasanya. Pantes Deira ga doyan. See? Siapa bilang bayi ga punya preferensi? ?. Syukurnya, #babydei ga berhenti nyariin ASI. Akhirnya sekarang emaknya yang lemes #tapisempetngeblog #diliriksuami. Lumayan, tiap abis di susuin, Deira langsung ketiduran. Tapi kasian sih, bobonya kaya ga nyenyak gitu, ngeringik aja. Untung si-papa dengan sabarnya ngegendong hampir semaleman, jadi deh Deira bisa bobo dengan pules ?.

Ngomong-ngomong perkara gendong, anak saya emang doyaaaan banget digendong. Istilahnya bau tangan, sempet bete tiap ada komen “wahhh bau tangan yahhh?”, belom lagi nanyanya ketambahan tatapan yang gitu banget. Berasa gw ga becus aja jadi ibu #mungkinhayatibabyblues

Setelah lama kupikir-pikir, tak apalah anakku bau tangan. Anak-anak gw, toh gw juga ga minta tolong orang buat ngegendong ?. Jadi kenapa mesti mikirin omongan orang? Tapi yang jelas ntar kalau ada anaknya temen yang doyan gendong, Insyaa Allah saya ga bakal deh ngeluarin statement dan tatapan nyebelin gitu. All we need is love and support  ❤️ #hayatilelah

Lagian, sampe umur berapa sih dia bakalan minta digendong? Yakin deh,,, pas dia udah gede ntar, kita yang bakalan kangen sama masa-masa ini. Sekarang aja saya udah kangen sama masa-masa Deira pas baru lahir. Antara excited ngeliat Deira tambah pinter, sekaligus sedih karena betapa waktu berjalan sangat cepat.

Pesan moralnya sih satu:

Yuk menikmati setiap waktu yang kita punya dengan orang tercinta ❤️

Oh iya satu lagi!

 

 

Kurang-kuranginlah banyak omong yang ujung-ujungnya nyakitin orang

#hayatilelah #ngurusbayisendiri #selfreminder

Parenting: Focus on their needs, not yours!

Pengen deh teriak-teriak hal tersebut ke orang tua yang ga berhasil bikin anaknya berani bersikap, mengambil keputusan, bertanggung jawab dan menerima resiko. Eh, emang situ bisa? Walaupun memang tidak mudah, saya yakin BISA.

Saya dibesarkan di keluarga yang demokratis, berbicara dengan asertif merupakan sebuah kebiasaan yang terbangun sejak kecil. Jadi berdiskusi dan berdebat dengan orang tua sudah biasa kami lakukan, justru dari sini kedua pihak belajar untuk lebih mengenal satu sama lain. Papa dan Mama tau, rasa ingin tau saya yang berlebih kadang membuat saya terlalu berani mencoba hal baru. Menantang apa yang sudah biasa ada di masyarakat. Kadang berhasil dengan sukses dan tidak jarang pula saya pulang dengan tangisan karena gagal.

Biasanya selama beberapa waktu saya akan memendam kekecewaan itu, bertanya dalam hati. Kira-kira apa penyebabnya? Jika saya sudah menemukannya, saya tertawa dan (biasanya) akan mencobanya lagi. Hingga saya menghasilkan kesimpulan bahwa hal ini tidak bisa dilakukan. Tapi jika berhari-hari saya masih belum menemukannya, saya akan bertanya pada Papa dan Mama. Duh seketika saya jadi kangen sama mereka hiks.

Ketika menuliskan ini saya baru teringat bahwa Mama pernah mengajari saya mewarnai “Kalau mewarnai itu harus searah dek, biar rapi! Gunung kalau dari dekat warna hijau, kalau dari jauh warna biru…”. Dan saya-pun bertanya “Terus kalau Ayu pengen mewarnai gunung dengan warna hitam gak boleh? Kan di gunung belum ada listrik!”. Mama bilang “Ya gapapa dek, listrik belum masuk desa..”. Alhasil saya pernah mendapatkan nilai 6 untuk mewarnai.

Jadi ketika itu kami diberi selembar kertas yang berisikan gambar sebuah kota lengkap dengan gedung, mobil, rumah dan aktivitas orang-orang didalamnya. Saya mewarnainya dengan crayon hitam. Bisa ditebak, kertas saya layaknya kertas karbon yang berwarna hitam pekat. Bu Yati selaku guru kesenian menghampiri saya dan menanyakan mengapa saya mewarnai seperti itu. “Kota-nya lagi lampu mati bu!” jawab saya. Nilai itu-pun berganti menjadi 8. Dan saya bersekolah di TK Kemala Bhayangkari #bukaniklan. Btw, Bu Yati masih ngajar gak ya?

Ketika kelas 1 SD, saya tidak berani pulang ke rumah karena ujian bahasa daerah mendapatkan nilai 0 (fyi, mama saya terbiasa menemani saya belajar, mengerjakan PR dan pastinya buku saya dibuka satu per satu). Hingga akhirnya saya pulang karena lapar, tapi sesampai di halaman saya tidak berani masuk rumah. Apalagi melihat mama sudah duduk di ruang tamu. “Loh kok ga masuk dek? Ada apa pulangnya kok cek siange?”. Alih-alih menjawab pertanyaan tersebut, saya malah menangis sesenggukan dan lari ke pelukan mama “Ulangan bahasa daerahku dapet 0 ma ” hahaha geli deh ingetnya. Seketika mama memeluk saya yang masih menangis “Ya udah gapapa, besok nol-nya diceplok buat sarapan yah”. Saya makin nangis sesenggukan karena merasa “cegek”, tau gitu pulang daritadi. That’s my mom! Unpredictable.

Jadi kalau sempat beredar “memepic” tentang anak pitik, anak wedhus dan lain-lain itu. Yeah I’ve been there and done that hahahah. Jangan ditanya deh, setelah kejadian itu, dengan ditemani Mama, saya kian rajin menghapalkan materi Pepak Basa Jawi yang sampulnya merah ntuh. Jadi selama bukan tulisan hanacaraka, saya selalu mendapat nilai memuaskan untuk pelajaran bahasa daerah.

Sedangkan Papa, Papa adalah orang pertama tempat saya mengadu ketika dimarahin Mama hahaha. Masih hangat dalam ingatan, ketika kecil saya selalu minta dibawakan oleh-oleh sepulang kerja. Paling sering minta dibawakan waffle, bukan karena saya suka. Hanya karena saya tau, di kantor Papa ada penjual kue tersebut. Sesampai dirumah yang makan kue tersebut ya Papa sendiri sih hahaha. Pernah Papa tidak membawakannya, mungkin karena beliau sendiri bosan tiap hari makan kue tersebut. Saya nangis dengan lebaynya di kamar, besoknya? dibawain lagi! Bedanya, saya menemani beliau makan, walaupun ga suka.

Beliau juga yang setiap malam memeriksa setiap bagian tubuh saya sebelum tidur. Jadi kalau siangnya saya jatuh, pasti malamnya saya sembunyikan lukanya dan selalu aja ketauan. Walaupun sambil ngomel, Papa akan dengan tekun membersihkan luka dan meneteskan obat merah. Old fashion banget yah hahaha.

Ketika kami beranjak dewasa, Papa merupakan salah satu fashion police yang bikin bete. Beliau pasti orang pertama yang mengkritisi appearance saya dan Kakak, bahkan lebih comel dari mama. Walaupun diawal masukannya seringkali kami tolak, tapi akhir-akhirnya nurut juga sih yak!. Gimana-gimana seleranya Papa emang bagus, makanya dapet istri cantik (-_-).

Papa Mama

Begitulah sekilas mengenai pola pendidikan orang tua saya, mereka tidak pernah memaksakan saya untuk menjadi A, B ataupun C. Mereka percaya setiap anak itu “spesial”. Mereka hanya menyiapkan bekal saya, berjalan dari belakang, memandang dari kejauhan, menggumamkan doa dan dengan tangan terbuka siap menerima anaknya yang bahkan pulang dalam kondisi penuh luka.

Ga kerasa air mata ini menetes, I Love You Papa-Mama. Thank you for supporting my decision, my latest decision to be the wife of him. I am grateful to have parents like you who always encourage me to strive for the best in my different way. I would not be where I am today without you.